Гойдання дитини на руках сприяє активному розвитку мозочка, який відповідає за координацію рухів, регуляцію рівноваги та м’язів, м’язову пам’ять. Наприклад, дитина, яку достатньо гойдали в дитинстві, не матиме потреби гойдатися за партою на стільці.
Щоб дитина легше опановувала мову, їй важливо фізично відчувати об’єкти та дії, тобто спиратися на сприйняття. Тому щоб познайомити дитину з поняттям «дерево», краще дати їй доторкнутися до листочків та погладити стовбур, а не просто показати намальоване дерево. Так і з дієсловами: малюк, який постійно бігає з батьками, швидше пов’яже відчуття й дію зі словом, аніж той, кому просто показують зображення людей, що бігають.
Дитині буде легше виконати ваше прохання (особливо в стресовій ситуації), якщо казати замість «подумай, що робити/ як це зробити» – «згадай, що робити/ як це робиться».
ПОРАДИ НЕЙРОПСИХОЛОГА
Щоб допомогти учням налаштуватися на виконання важливої роботи, підвищити концентрацію уваги та зосередженість, виконайте з класом вправи «Тягнемо – потягнемо», або «Енергетизатор».
Коротка пальчикова гімнастика перед диктантом або іншими письмовими вправами (наприклад, вправа «Кнопки») допоможе дітям швидко підготуватися до виконання завдання. Вони розімнуть пальчики та поліпшать міжпівкульову взаємодію.
Під час уроку ви можете давати учням різні завдання, наприклад, щоб вони сказали, що змінилося в кабінеті, або на вашому столі, яка цифра чи буква «пропала» з дошки тощо. Перед вивченням нової інформації можна використовувати вправи «Позитивні точки» або «Перехресні рухи», про які ми вже згадували.
У класі ви можете зробити коротку перерву під час уроку. Для цього використайте вже відому вправу «Перехресні кроки», яка сприяє й розвитку координації та орієнтації в просторі. Також ви можете дати батькам домашнє завдання у вигляді вправ з додаткових матеріалів до лекції.
Поради нейропсихолога
Наявність в класі розкладу шкільного дня, ознайомлення з ним та чітке виконання допоможе дитям швидше увійти в темп шкільного життя, прийняти новий розпорядок та виконувати його. А, наприклад, озвучення плану уроку дасть учням змогу будувати логічну послідовність дій.
Правила поведінки в класі/школі мають бути прописані, намальовані й розташовані в зоні швидкого візуального доступу для дітей. Створення таких правил може стати спільним заняттям для дітей і вчителя на початку навчального року. Щоб діти засвоїли правила, вчитель може їх повторювати та апелювати до них за необхідністю.
Окрім стандартного графіку чергування, надайте кожному учню певні обов’язки, відповідальність за якусь ділянку роботи. Розташуйте список обов’язків та відповідальних у доступному для дітей місці.
Для підвищення рівня самоконтролю та саморегуляції використайте вправу «Продуваємо двигуни». Ця вправа також активізує роботу обох півкуль мозку. Її можна виконати перед завданням, що потребує особливої концентрації уваги.
Використовуйте окорухові вправи, направлені на підвищення концентрації уваги. Навіть просте стеження очима за предметом допоможе класу сконцентруватися перед лекційною частиною уроку, роботою з підручником або читанням.
Поради нейропсихолога
Використовуйте квести (їх дуже легко створювати самостійно)! Ви можете проводити їх у класній кімнаті, на території школи, шкільного подвір’я. Квести можуть бути тематичними й прив’язаними до певних предметів. Так, окрім розвитку просторового сприйняття, діти в цікавій та інтерактивній формі тренуватимуть пам’ять, увагу, соціальну взаємодію, навички співпраці.
Уроки кулінарії — один із найпростіших та дуже дієвих методів розвитку третього функціонального блоку мозку. Тут і послідовність дій, і планування, і самоконтроль, і виконання чітких інструкції, і причинно-наслідкові зв’язки, і, звичайно, контроль результатів діяльності.